La atelierul organizat de Transparency International-Moldova (TI-Moldova) au participat 23 de profesori din 18 raioane din țară.
Foto: TI-Moldova
Corupția în sistemul educațional poate afecta calitatea educației și egalitatea de șanse între elevi. Profesorii integri identifică și previn aceste practici, promovând un mediu educațional echitabil și transparent. Aceasta este concluzia atelierului desfășurat la 9-10 august 2024, de către Transparency International-Moldova (TI-Moldova) la care au participat 23 de profesori din 18 raioane din țară. Cadrele didactice, managerii de instituții educaționale, dar și funcționari publici din cadrul direcțiilor raionale de învățământ au fost implicați în activități și discuții interactive, alături de trainerii și experții anticorupție.
În prima parte a atelierului, experta anticorupție Mariana Kalughin a prezentat cadrul normativ și instituțional anticorupție la nivel de țară, precum și instrumentele necesare combaterii acestui fenomen. La rândul său, experta TI-Moldova, Ianina Spinei, le-a vorbit participanților despre integritatea în sistemul educațional, conflictul de interese, declarațiile de avere și interesele personale. La atelier a fost invitată și reprezentanta Ministerului Educației și Cercetării, Rodica Brăguța, șefa Direcției Juridice, care le-a arătat participanților Codul de etică a cadrelor didactice, precum și planurile sectoriale anticorupție din domeniul educației, în contextul ultimilor modificări survenite Codul de Etică. În continuare, șefa Inspectoratului de Integritate de la Autoritatea Națională de Integritate (ANI), Ala Timoftică, le-a a prezentat aspectele practice din domeniul integrității, cu spețe analizate de către inspectorii de integritate pentru subiecții declarării din domeniul educației.
Experta TI-Moldova, Ianina Spinei, le explică participanților despre despre conflictul de interese, declarațiile de avere și interesele personale.
În cea de-a doua parte a atelierului, participanții au fost invitați să realizeze un proiect didactic, prin care vor prezenta tema anticorupție în instituțiile unde activează, având diferite grupuri țintă: profesori, colegi, părinți sau elevi. Majoritatea au folosit resursele și informațiile prezentate la atelier, acestea reprezentând un punct de reper important în activitatea lor pedagogică.
Promovând integritatea în sistemul educațional, cadrele didactice devin exemple pentru elevi
Ruslan Crețu, profesor la gimnaziul din satul Bocani, raionul Fălești care este și președintele Comisiei de Etică din școală a menționat că este foarte important ca un pedagog să sesizeze orice ilegalitate și să fie imparțial și cinstit, atunci când activează în domeniul educației. „Atelierul m-a ajutat să înțeleg că nu sunt singurul profesor cu o astfel de părere și că împreună suntem o forță care poate schimba sistemul educațional din interior”, a adăugat profesorul.
Directoarea școlii din satul Lărguța, Nina Bagrin, a vorbit despre rolul cadrului didactic în comunitate, acesta fiind un model de comportament prin onestitatea și integritatea lui. „Profesorul trebuie să participe la minimalizarea fenomenului de corupție, împreună cu elevii săi. Astfel de evenimente sunt foarte utile prin noutatea și actualitatea informațiilor, dar și prin faptul că se creează o conectivitate între colegii de breaslă”, a specificat directoarea instituției de învățământ.
Participanții au fost implicați în activități practice de prezentare a unui proiect didactic în domeniul prevenirii corupției și promovarea integrității.
Foto: TI-Moldova
La rândul său, Ludmila Tcaci, profesoară la gimnaziul din satul Răciula, raionul Călărași, a subliniat importanța acestor cunoștințe pentru un cadru didactic : „Educația nu este doar despre transmiterea cunoștințelor, ci și despre modelarea caracterului și a valorilor viitoarelor generații. Când cadrele didactice promovează integritatea, ei devin exemple demne de urmat pentru elevi, contribuind astfel la construirea unei societăți bazate pe corectitudine și respect pentru lege. În plus, o bună înțelegere a conceptelor de anticorupție ajută la prevenirea abuzurilor și la crearea unui climat de încredere și transparență în instituțiile educaționale”.
Lupta cu fenomenul corupției – responsabilitate comună
După acest atelier, participanții vor merge în comunitățile lor și vor organiza activități pentru a promova integritatea printre elevi, profesori sau părinți. Activitățile anticorupție îi vor ajută pe elevi să își dezvolte gândirea critică, să recunoască și să analizeze situațiile corupte, să înțeleagă cum pot contribui la combaterea acestora. Aceste practici le va forma elevilor din mai multe raioane ale țării abilități esențiale pentru a naviga în mod etic în diverse contexte sociale și profesionale. Aceasta îi motivează să fie mai responsabili în acțiunile lor și să contribuie la binele comun.
Jurista Rodica Brăguță le-a prezentat participanților modificările recente ale Codului de Etică.
Foto: TI-Moldova
Jurista Participanții au conchis că și implicarea părinților în activități anticorupție îi va ajuta să înțeleagă că lupta împotriva corupției este o responsabilitate comună și că fiecare individ, indiferent de rolul său în societate, poate contribui la acest efort.
Atelierul din 9-10 august 2024 s-a desfășurat în cadrul proiectului ”EduIntegrity for future” implementat de Transparency International – Moldova în parteneriat cu Transparency International Georgia, beneficiar de subgrant în cadrul unui proiect susținut de Ministerul de Externe al Danemarcii și Transparency International.
Autoare: Natalia Dabija