Recomandări în vederea sporirii transparenței autorităților anticorupție
Asigurarea accesului la informații de interes public constituie una din măsurile de cultivare a climatului de integritate instituțională. Relativ recent, a intrat în vigoare Legea nr. 148/2023 privind accesul la informațiile de interes public, aceasta constituind lege specială menită să asigure transparența activităților din sectorul public. Legea prevede două forme de acces la informațiile de interes public: transparență proactivă și comunicarea informațiilor de interes public la cerere. Prin transparență proactivă se înțelege diseminarea, din oficiu, a informațiilor de interes public, în special prin publicarea acestora pe paginile web oficiale ale furnizorilor de informații. Cum poate fi sporită transparența autorităților anticorupție – aceasta este întrebarea la care răspunde prezentul Observator.
Legea integrității despre asigurarea accesului la informații
Asigurarea accesului la informații de interes public, în conformitate cu art. 10 alin. (1) lit. k) din Legea integrității, nr. 82/2017, constituie una din măsurile de cultivare a climatului de integritate instituțională.
Potrivit art. 21 din legea citată, accesul la informații de interes public cu privire la activitatea entității publice se garantează întru eficientizarea procesului de informare a populației și a controlului efectuat de către cetățeni asupra activității entităților publice, stimularea formării opiniilor și participării active a populației la procesul de luare a deciziilor. În acest scop conducătorii entităților publice și agenții publici trebuie să asigure accesul liber la informațiile oficiale, inclusiv informarea activă, corectă și la timp a cetățenilor asupra chestiunilor de interes public și asupra problemelor de interes personal pentru ei. În acest sens, conducătorii entităților publice trebuie:
- să asigure un spațiu amenajat pentru documentare, accesibil solicitanților;
- să desemneze agenții publici responsabili pentru efectuarea procedurilor de furnizare a informațiilor oficiale și să asigure instruirea acestora;
- să aprobe regulamente cu privire la drepturile și obligațiile agenților publici în procesul de furnizare a documentelor, informațiilor oficiale.
În conformitate cu prevederile menționate, conducătorii entităților publici și agenții publici desemnați responsabili pentru efectuarea procedurilor de furnizare a informațiilor oficiale, în funcție de competențele stabilite, trebuie:
- să acorde asistență și sprijinul necesar solicitanților pentru căutarea și identificarea informațiilor;
- să asigure accesul efectiv la registrele de informații deținute, care vor fi completate în conformitate cu legislația cu privire la registre;
- să asigure desfășurarea întrunirilor și ședințelor în mod public, în conformitate cu legislația care reglementează activitatea entității publice;
- să asigure publicarea informațiilor privind structura entității publice și adresa acesteia, funcțiile, direcțiile și formele de activitate ale entității publice, subdiviziunile cu competențele lor, programul de lucru al acestora, cu indicarea zilelor și orelor de audiență a agenților publici responsabili de furnizarea informațiilor și a documentelor oficiale, privind deciziile finale asupra principalelor probleme examinate;
- să asigure examinarea solicitărilor de acces la informații și să respecte termenul prevăzut de lege pentru furnizarea informației, cu posibilitatea prelungirii acestui termen, în condițiile legii, după informarea prealabilă a solicitantului despre prelungire;
- să dea publicității actele entității publice, adoptate în conformitate cu legislația ce reglementează activitatea entității respective;
- să păstreze, în termenele stabilite de lege, actele entității publice din care fac parte, actele entității publice a cărei succesoare este entitatea respectivă, actele ce stabilesc statutul juridic al entității;
- să asigure protecția informațiilor ce se află la dispoziția entității publice împotriva accesului, distrugerii sau modificărilor nesancționate;
- să mențină în formă actualizată informațiile și documentele aflate la dispoziția lor.
În corespundere cu normele prenotate, conducătorii entităților publice și agenții publici sunt în drept să difuzeze de urgență pentru publicul larg informația care le-a devenit cunoscută în cadrul activității entităților publice dacă această informație poate preîntâmpina sau diminua pericolul pentru viața și sănătatea oamenilor sau pericolul producerii unor prejudicii de orice natură, poate opri răspândirea informației neveridice sau diminua consecințele negative ale răspândirii acesteia ori dacă această informație are o deosebită importanță socială.
Evident, asigurarea de către conducătorii entităților publice și agenții publici a realizării dreptului de acces la informație trebuie să se efectueze cu respectarea limitărilor prevăzute de lege.
Legea privind accesul la informațiile de interes public despre transparența proactivă
Relativ recent, la 8 ianuarie 2024, a intrat în vigoare Legea nr. 148/2023 privind accesul la informațiile de interes public, aceasta constituind lege specială menită să asigure transparența activităților din sectorul public.
Legea nr. 148/2023 reglementează:
- modalitatea de exercitare și apărare a dreptului de acces la informațiile de interes public;
- obligațiile furnizorilor de informații în asigurarea accesului la informațiile de interes public;
- răspunderea juridică pentru încălcarea prevederilor privind accesul la informațiile de interes public;
- mecanismul de monitorizare și control al implementării legii.
Conform art. 7 din Legea nr. 148/2023, accesul la informațiile de interes public se realizează prin:
- transparență proactivă – diseminarea, din oficiu, a informațiilor de interes public, în special prin publicarea acestora pe paginile web oficiale ale furnizorilor de informații;
- comunicarea informațiilor de interes public la cerere.
Legea nr. 148/2023, în art. 10, enumeră informațiile care trebuie să fie publicate pe paginile web oficiale ale autorităților publice, acestea fiind:
- datele privind structura organizatorică și bugetul autorității publice, numărul angajaților/membrilor, obiectivele, domeniile de competență și funcțiile sale, adresele poștale, numerele de telefon și alte date privind adresa autorității publice, datele privind autoritățile subordonate (cu indicarea și/sau referirea la paginile web oficiale ale acestora), numerele de telefon ale serviciilor de informație;
- datele privind conducerea autorității publice, privind membrii organelor colegiale, inclusiv studiile, experiența profesională, modul de accedere în funcția deținută, adresa poștei electronice și numărul de telefon;
- datele privind persoanele juridice cărora le este transmisă, în modul stabilit, o parte din funcțiile autorității publice (denumirea organizației, adresa poștală și juridică, numărul de telefon și adresa poștei electronice);
- actele normative care reglementează organizarea și funcționarea autorității publice, cu referințe la paginile web ale actelor din Registrul de stat al actelor juridice;
- raportul anual privind activitatea autorității publice;
- datele privind achizițiile publice planificate, privind achizițiile publice efectuate, rapoartele de monitorizare a contractelor de achiziții publice, alte informații relevante;
- datele privind evenimentele publice organizate de autoritatea publică (ședințe, întâlniri, conferințe de presă, colegii etc.), precum și privind deciziile adoptate la aceste evenimente;
- datele privind vizitele oficiale și deplasările de serviciu în străinătate ale personalului autorității publice, inclusiv costul și sursa de finanțare a cheltuielilor;
- zilele și orele de primire în audiență, precum și datele privind modul depunerii petițiilor și cererilor de comunicare a informațiilor de interes public, inclusiv, după caz, plățile percepute pentru comunicarea informațiilor de interes public;
- datele privind programele și proiectele, inclusiv de asistență tehnică, al căror beneficiar sau executant este autoritatea publică (denumirea, scopurile și sarcinile de bază, beneficiarii și executorii principali de program, termenele și rezultatele de realizare scontate, volumul și sursele de finanțare);
- datele privind planificarea și executarea bugetelor de către autoritatea publică;
- referințe la portalul guvernamental al serviciilor publice și la alte sisteme informaționale destinate pentru obținerea informațiilor cu privire la serviciile publice prestate de autoritatea publică;
- referința la aplicația web a Sistemului informațional „Registrul resurselor și sistemelor informaționale de stat” sau la alte sisteme informaționale de stat care consumă date din registrul respectiv, pentru accesarea informațiilor de interes public privind resursele și sistemele informaționale de stat din posesia sau administrarea autorității publice;
- datele privind încadrarea persoanelor în serviciul public: lista concursurilor pentru funcțiile vacante existente, datele de contact ale persoanei responsabile de organizarea concursurilor, cerințele de calificare față de candidații la funcțiile vacante, formularul de participare la concurs, lista actelor care urmează a fi depuse și termenul-limită pentru depunerea acestora, lista persoanelor admise la concurs, precum și lista persoanelor care au promovat și au câștigat concursul;
- datele privind desfășurarea procesului decizional, în conformitate cu prevederile privind transparența în procesul decizional;
- informațiile de interes public prevăzute de alte acte normative. Vedeți aici care sunt recomandările de îmbunătățire a transparenței autorităților anticorupție.