Obligația de a adopta Legea Magnițki, extinderea jurisdicției procurorului european asupra țărilor Parteneriatului Estic, schimbul de informații cu privire la bunurile din străinătate ale demnitarilor moldoveni și semnalarea pericolului fermelor de dobândire a criptovalutei sunt propunerile Liliei Carasciuc, directoare executivă a Transparency International-Moldova, lansate la 14 mai, în cadrul reuniunii de nivel înalt prilejuită de împlinirea a zece ani de la demararea acestui proiect de cooperare între UE și vecinii săi estici.
Mai întâi, Lilia Carasciuc a subliniat importanța realizărilor „greu de subestimat” pe care le-a cunoscut Republica Moldova datorită Parteneriatului Estic – Acordul de Asociere, Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător, regimul liberalizat de vize. Cu toate acestea, reprezentanta pentru Moldova a Transparency International a semnalat că corupția la nivel înalt și lipsa de voință politică pentru a rezolva această problemă a degenerat în unele state din Parteneriatul Estic în cleptocrație, plutocrație și stat capturat.
De asemenea, Carasciuc a menționat că multiplele scheme de spălare a banilor din ultimii zece ani, prin intermediul băncilor din cadrul Parteneriatului Estic și al UE, nu au afectat doar Parteneriatul Estic, ci reprezintă o amenințare gravă pentru securitatea UE. În acest context, ea pledează pentru o nouă abordare a Parteneriatului Estic, „o abordare care ne-ar ajuta să construim un spațiu comun de securitate și să consolidăm valorile transparenței, democrației și responsabilității”.
În acest sens, Carasciuc a lansat pentru liderii instituțiilor UE și șefii statelor din cadrul Parteneriatului Estic cinci propuneri care, în opinia sa, vor ajuta aceste state să reziste în fața corupției, contribuind la securitatea întregii Europe:
„1. UE trebuie să adopte cât mai curând Legea Magnițki, să aplice acest document și să ceară o atitudine similară din partea statelor Parteneriatului Estic;”
„2. În prezent, este în proces de constituire Parchetul UE și noi salutăm crearea acestuia. Dar credem totodată că jurisdicția acestei instituții trebuie extinsă asupra statelor semnatare ale acordurilor de asociere. Odată ce ne-am declarat aspirația noastră de a deveni parte a UE, trebuie să ne obișnuim cu modelul european de aplicare a legii;”
„3. Odată ce unii lideri ai țării noastre au proprietăți nedeclarate în țări europene, inclusiv în cele ale UE, avem nevoie de un acord internațional privind schimbul de informații cu privire la bunurile din străinătate ale membrilor guvernelor, parlamentarilor, informație ce trebuie să fie publică;”
„4. Avem nevoie de un sistem mult mai transparent pentru programul Golden Visa în UE și Parteneriatul Estic, cu un mecanism de verificare a legalității provenienței bunurilor solicitanților;”
„5. Amenajarea de către Rusia a unui număr de ferme de criptovalută pe teritoriile țărilor Parteneriatului Estic, care nu sunt controlate de autoritățile constituționale ale acestor state, precum și circulația criptovalutei nu este reglementată creează un sol fertil pentru spălarea banilor, pentru finanțarea campaniilor de propagandă și alte activități ilegale. Europa are nevoie de politici serioase pentru multe inovații, inclusiv criptovalută, pentru dezvoltarea economică și nu împotriva securității noastre. Prin urmare, avem nevoie de o abordare unitară privind criptovaluta.”